ارتباط با تیم پشتیبانی لینگوسنتر

تماس تلفنی :91035813-021

درخواست مشاوره گفتگوی آنلاین

آیلتس چیست؟ تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک چیست؟

مطالب مرتبط

کلمه‌ی IELTS برگرفته از International English Language Testing System به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است و یکی از آزمون‌های موردقبول و معتبر زبان انگلیسی است. به این دلیل که بسیاری از دانشگاه‌ها، مسئولان مهاجرت و مؤسسات دولتی در سراسر جهان، آزمون آیلتس را به‌عنوان معیاری در نظر می‌گیرند که میزان تسلط و مهارت افراد به زبان انگلیسی را نشان می‌دهد. در این مقاله هر آنچه را که لازم است در مورد این آزمون بدانید، بررسی کنیم.

بخش‌های مختلف آزمون آیلتس

آزمون آیلتس با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار می‌شود. این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین‌المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می‌کند و چهار توانائی شنیداری (Listeningخواندن (Readingنوشتاری (Writing) و گفتاری (Speaking ) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بسیاری از دانشگاه‌ها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا آزمون آیلتس را به رسمیت می‌شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک آیلتس الزامی است.

انواع مختلف آزمون آیلتس

آزمون آیلتس در دو گونه آکادمیک و جنرال برگزاری می‌شود. آزمون جنرال عموماً برای مهاجرت اهمیت دارد و آزمون آکادمیک برای ورود به دانشگاه‌ها. بر اساس قوانین آیلتس، بخش شنیداری و مکالمه در آزمون‌های General و Academic یکسان و بخش‌های نوشتن و خواندن متفاوت است. شخص آزمون دهنده مشخص می‌کند که تقاضای شرکت در آزمون General را دارد یا Academic.

آزمون  writingجنرالزمان: ۶۰ دقیقه
در این بخش باید برای دو موضوع دو متن متفاوت بنویسید. در این دو Task، توانایی نوشتار شما براساس معیارهای سازماندهی مناسب ایده‌ها، محتوای مناسب و صحت و وسعت دایره لغات و ساختار زیر مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.  (Task1) باید نامه‌ای به شخصی فرضی بنویسد و در آن مسئله یا مشکلی را شرح دهید. نامه شما باید حداقل ۱۵۰ کلمه داشته باشد. اگر نامه‌ای کمتر از ۱۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۲۰ دقیقه از وقت را به موضوع اول اختصاص دهید. برای نوشتن نامه می‌توانید یکی از چهار نوع نامه زیر را انتخاب کرده و یک نامه فرضی بنویسید: Complaint / Request of information letter شکایت نامه / نامه درخواست اطلاعاتJob application letter  نامه درخواست کارPersonal letter  نامه شخصیFormal business letter  نامه رسمی اداری
(Task2) باید نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کنید و باید حداقل ۲۵۰ کلمه در مورد آن بنویسید. اگر متنی کمتر از ۲۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۴۰ دقیقه از وقت را به موضوع دوم اختصاص دهید.


آزمون  writingآکادمیکزمان: ۶۰ دقیقه
در Task 1 باید در مورد جدول یا نموداری که به شما داده شده‌است، توضیح دهید. متن باید حداقل ۱۵۰ کلمه داشته باشد. اگر متن نوشته‌شده کمتر از ۱۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۲۰ دقیقه از وقت را به موضوع اول اختصاص دهید.
در Task 2 باید نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کنید و باید حداقل ۲۵۰ کلمه در مورد آن بنویسید. اگر متن کمتر از ۲۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۴۰ دقیقه از وقت را به موضوع دوم اختصاص دهید.

آزمون (Reading) جنرال

زمان     ۶۰ دقیقه
تعداد متن‌ها۳
تعداد سؤالات       40
فرمت    متونی که دقیقه از مجلات، روزنامه‌ها، کتاب‌ها، تبلیغات، اطلاعیه‌ها ، دستورالعمل‌های شرکت‌ها و کتاب‌های راهنما برگرفته‌شده‌اند.
نوع سؤالاتپر کردن جدول یا جاهای خالی، تطبیق عناوین با چارت‌ها و نمودارها، تکمیل جملات، جواب‌های کوتاه به سؤالات باز، سؤالات چندگزینه‌ای
نمره      برای هر پاسخ صحیح یک نمره مثبت دریافت می‌شود و درنهایت نمرات هر ۴۰ سؤال به نمره‌ای در مقیاس ۰ تا ۹ تبدیل می‌شود.
  • برخلاف امتحان شنیداری، زمان اضافه‌ای جهت انتقال جواب‌ها از دفترچه سؤالات به پاسخنامه به شما داده نمی‌شود.
  • بخش اول در مورد امور روزمره اجتماعی است.
  • بخش دوم در مورد جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی است.
  • بخش سوم شامل یک متن بلند با موضوعی عمومی است.

آزمون (Reading) آکادمیک

زمان     ۶۰ دقیقه
تعداد متن‌ها۳
تعداد سؤالات       40
فرمت    شامل سه متن طولانی از متون توصیفی و واقعی گرفته تا متون استدلالی و تحلیلی
نوع سؤالاتپر کردن جدول یا جاهای خالی، تطبیق عناوین با چارت‌ها و نمودارها، تکمیل جملات، جواب‌های کوتاه به سؤالات باز، سؤالات چندگزینه‌ای
نمره      برای هر پاسخ صحیح یک نمره مثبت دریافت می‌شود و درنهایت نمرات هر ۴۰ سؤال به نمره‌ای در مقیاس ۰ تا ۹ تبدیل می‌شود.
  • برخلاف امتحان شنیداری، زمان اضافه‌ای جهت انتقال جواب‌ها از دفترچه سؤالات به پاسخنامه به شما داده نمی‌شود.
  • متون جنبه علمی دارند.
  • حداقل یکی از سه متن، نوشتاری استدلالی است.
  • درصورتی‌که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه‌نامه‌ای کوتاه نیز همراه آن خواهد آمد.

آزمون  (Listening)

زمان: حدوداً ۳۰ دقیقه

تعداد سؤال: دفترچه‌ای حاوی چهل سؤال در ۴ بخش

نوار امتحان شنیداری فقط یک‌بار پخش می‌شود.

قبل از پخش نوار فرصت دارید تا سؤال‌ها را مرور کنید.

پس از پایان یافتن هر بخش، فرصت دارید تا جواب‌های خود را بازبینی نمایید.

پاسخ‌ها باید در دفترچه سؤالات نوشته شود.

با پایان گرفتن نوار ده دقیقه فرصت دارید تا جواب‌ها را از دفترچه سؤالات به پاسخنامه منتقل نمایید.

  • دو بخش اول شامل موضوعاتی اجتماعی است و مکالمه بین دو یا چند نفر می‌باشد.
  • دو بخش دوم شامل موضوعاتی دانشگاهی است. یک مکالمه حداکثر چهار نفره و یک کنفرانس، تشکیل‌دهنده این بخش‌ها هستند.

با شمارش امتیازهایی که از مجموع ۴۰ سؤال می‌گیرید و بر اساس موارد زیر می‌توانید نمره نهایی‌تان در آزمون  لیسینینگ آیلتس را محاسبه کنید:

  • ۱۸-۲۲ امتیاز: نمره ۵٫۵
  • ۲۳-۲۵ امتیاز: نمره ۶٫۰
  • ۲۶-۲۹ امتیاز: نمره ۶٫۵
  • ۳۰-۳۱ امتیاز: نمره ۷٫۰
  • ۳۲-۳۴ امتیاز: نمره ۷٫۵
  • ۳۵-۳۶ امتیاز: نمره ۸٫۰
  • ۳۷-۳۸ امتیاز: نمره ۸٫۵
  • ۳۹-۴۰ امتیاز: نمره ۹٫۰

آزمون  (Speaking)

امتحان گفتاری که زمان ۱۱ تا ۱۴ دقیقه می‌باشد، یک امتحان به‌صورت گفتار رودررو می‌باشد و شامل سه بخش است.

  1. بخش اول ۴ تا ۵ دقیقه به طول می‌انجامد و متقاضی باید به سؤالات عمومی و شخصی در مورد محل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علایق خود جواب دهد.
  2. در بخش دوم باید به مدت ۲ دقیقه در مورد موضوعی که به شما داده می‌شود صحبت کنید. قبل از آن‌یک دقیقه فرصت دارید تا در مورد موضوع فکر کنید و یادداشت بردارید. پس از پایان ۲ دقیقه، به یک یا دو سؤال در مورد موضوع صحبتتان باید پاسخ دهید. مهم نیست به تمام سؤالات روی کارت پاسخ دهید، اما باید بتوانید از آن‌ها استفاده کرده و تا دو دقیقه به صحبت خود ادامه دهید.
  3. در بخش سوم به مدت ۴ تا ۵ دقیقه با مصاحبه‌کننده صحبت خواهید کرد. محور گفتگوی شما موضوعی است که در بخش دوم به آن پرداخته‌اید.